Tuesday, February 05, 2013

राजुला मालुशाही: एक अमर प्रेम कथा


हिमालय का सौन्‍दर्य जितना आकर्षक है उतनी ही सुन्‍दर प्रेम कहानियां यहां की लोक कथाओं और गीतों में दिखाई देती हैं। उत्‍तराखंड के विभिन्‍न हिस्‍सों में प्रेम कहानियां लोकगथाओं के रूप में जन जन तक पहुंची हैं, हालांकि यह अधिकतर राजघरानों से जुड़ी हैं लेकिन वह आम आदमी तक प्‍यार का संदेश छोड्ने में कामयाब रही हैं, हरूहीत और जगदेच पंवार की कहानी तो है ही रामी बौराणी का अपने पति के इंतजार में सालों गुजारना उसके समर्पण को दर्शाता है, इन सबसे बढ्कर राजुला मालूशाही की अमर प्रेम कथा है जो प्रेम का प्रतीक मानी जाती है। उत्‍तराखण्‍ड की लोककथाओं में प्रेम कथाओं का विशेष महत्‍व हें यह लोक गाथाओं के रूप में गाई जाती है, हालांकि अलग अलग हिस्‍सों में इन कहानियों को अपनी तरह से लोक गायकों ने प्रस्‍तुत किया है लेकिन जब समग्रता से इसे देखते हैं तो कुछ कहानियां ऐसी हैं जिन्‍होंने उन पात्रों को आज भी गांवों में जीवंत रखा है। यहां प्रचलित कहानियों की पृष्‍ठभूमि में विषम भौगोलिक परिस्थितियों से उपजी दिक्क्तें साफ झलकती हैं। राजुला मालूशाही की गाथा कितनी अमर है इसका अनुमान इसी बात से लगाया जा सकता है साइबर युग में जहां प्रेम की बात संचार माध्‍मों से हो रही हो वहां भोट की राजुला का वैराट, चौखुटिया आने और मालूशाही का भोट की कठिन यात्रा प्रेमियों का आदर्श है।

कुमाऊं और गढ्वाल में प्रेम गाथायें झोड़ा, चांचरी, भगनौले और अन्‍य लोक गीतों के माध्‍यम से ग्रामीण क्षेत्रों में सुनी सुनाई जाती रही हैं, मेले इनको जीवन्‍त बनाते हैं। राजुला मालूशाही पहाड् की सबसे प्रसिद्व अमर प्रेम कहानी है। यह दो प्रेमियों के मिलन में आने वाले कष्‍टों, दो जातियों, दो देशों, दो अलग परिवेश में रहने वाले प्रेमियों की कहानी है। सामाजिक बंधनों में जकड़े समाज के सामने यह चुनौती भी थी। यहां एक तरफ बैराठ का संपन्‍न राजघराना है, वहीं दूसरी ओर एक साधारण व्‍यापारी, इन दो संस्कृतियों का मिलन आसान नहीं था। लेकिन एक प्रेमिका की चाह और प्रेमी का समर्पण पेम की एक ऐसी इबारत लिखता है जो तत्‍कालीन सामाजिक ढ्ाचे को तोड्ते हुए नया इतिहास बनाती है।

राजुला मालूशाही की जो लोकगाथा प्रचिलत है वह इस प्रकार है- कुमांऊं के पहले राजवंश कत्‍यूर के किसी वंशज को लेकर यह कहानी है, उस समय कत्‍यूरों की राजधानी बैराठ वर्तमान चौखुटिया थी। जनश्रुतियों के अनुसार बैराठ में तब राजा दुलाशाह

Prasoon Joshi


Prasoon Joshi (born 16 September 1971)[citation needed] is an Indian lyricist, screenwriter and advertising copywriter. A prolific writer and poet, he published the first of his three books, Main Aur Woh, when he was just 17. He has won the Filmfare Best Lyricist Award twice consecutively: in 2007 and 2008.
He is the chairman of McCann Worldgroup India.[citation needed] Prasoon has worked with musicians like A R Rahman, Shankar-Ehsaan-Loy and Jatin-Lalit. He wrote the tune for the popular TV show, Satyamev Jayate.

Early life and education
Prasoon Joshi spent his earliest years in Almora, Uttarakhand, India. His father, D K Joshi, served as a PCS officer with the Civil Service of the state government and later became the additional director of the state's Education Service. These early years all across the North — and spending time in culture and art-soaked places like Almora, Nainital (where his extended family and relatives still live), Tehri, Chamoli Gopeshwar, and later Rampur, Meerut and Dehradun gave Prasoon a remarkable feel for the real Indian pulse that he is now celebrated for in his lyrics and advertising. His mother, Sushma Joshi, a lecturer in political science, performed for the All India Radio for over three decades. His parents are qualified classical vocalists and daily home life for the young Prasoon was marked with academic discipline, a rich vein of the artistic life and a strong sense of music and culture.
He started writing early in life and published his first book at age 17, Main Aur Woh, a ‘conversation with himself’, inspired by Frederich Nietzsche’s Thus Spake Zarathustra. Two more books followed, establishing him as an author.
Prasoon did his B. Sc. and post graduation in Physics, then elected to pursue an MBA from Institute of Management Technology, Ghaziabad, India. During his MBA education he decided to fuse his love for culture and art and his faculty for the commercial dynamic and make his career in advertising.

Advertising
He started his career with one of the world's leading agencies, Ogilvy & Mather, in Delhi. Over 10 years, he became a creative star and rose to be executive creative director of the flagship Mumbai office. In early 2002, he joined McCann-Erickson as executive vice president and national creative director. By 2006, he was regional creative director, South and South East Asia. In December 2006 he was elevated to executive chairman for McCann Worldgroup India and regional creative director for Asia Pacific.
Prasoon has a string of highly-acclaimed advertisements to his credit. Notable are his campaigns for NDTV India (Sach dikhate hain hum), Saffola (Abhi to main jawan hoon) LG, Marico, Perfetti (Alpenliebe, Chlormint), and the Cannes-winning Thanda matlab Coca-Cola campaign with Aamir Khan. His Happydent television commercial is considered by experts as India's best ad till date and was that year[when?] listed by the authoritative Bob Garfield of AdvertisingAge as one of his personal choices for the Cannes Gold. He has rightfully earned the title of "The Ad Guru of India".
Prasoon has created other acclaimed and award-winning advertising pieces in press and TV for a wide roster of brands:
Asian Paints
Cadbury
CNN IBN: India Rising
Vacao Scooty
Close-up
Ponds
ING
Coke: Ummeedon wali dhoop
Advertising for public service campaigns
Prasoon has offered his services for public service campaigns, which include
Breakthrough Trust's Anti-HIV Campaign
Pulse Polio
National Literacy Mission: child education films
UN Millennium Goals: Anti-Poverty Campaign
Anti Child Abuse
Cancer Patients Society: against tobacco consumption
Film career
He made his debut as film lyricist with Rajkumar Santoshi's Lajja, a critical and commercial success, and this soon led to Yash Chopra's Hum Tum and a string of highly successful Bollywood films like Fanaa, Rang De Basanti, Taare Zameen Par, Black and Delhi 6. With Rang De Basanti (2006), he also became a dialogue writer.
He won the Filmfare Best Lyricist Award for "Chand Sifarish" from the film Fanaa in 2007 and for "Maa" from Taare Zameen Par in 2008.
Global and national recognition
In 2008, he was invited as the Cannes Jury Chairman and in 2009, he was named among the exclusive 10-member Cannes Titanium and Integrated Jury at the Cannes Lions International Advertising Festival. In 2006, he was chosen a 'Young Global Leader 2006' by the Forum of Young Global Leaders, an affiliate of the World Economic Forum, In 2007, he was asked to be a judge of the nationally popular reality singing competition Dhoom Macha De on NDTV Imagine. Joshi was part of the select three-member Core Creative Advisory Committee for the Commonwealth Games 2010 opening and closing ceremonies, with Shyam Benegal and Javed Akhtar.
Filmography
Bhaag Milkha Bhaag (2013)
Ishkq In Paris(2012)
Teri Meri Kahaani (2012)
Aarakshan (2011)
Break Ke Baad (2010)
Sikandar (2009)
London Dreams (2009)
Delhi 6 (2009)
Ghajini (2008)
Thoda Pyaar Thoda Magic (2008)
Taare Zameen Par (2007)
Fanaa (2006)
Rang De Basanti (2006)
Black (2005)
Rok Sako To Rok Lo (2004)
Phir Milenge (2004)
Hum Tum (2004)
Aankhen (2002)
Kyon? (2003)
Love at Times Square (2003)
Lajja (film) (2001)
Bhopal Express (film) (1999)
When Prasoon watched the film Sikander, he was inspired by it and wrote a song called "Dhoop ke sikke". Later, this song was incorporated in the film.
Private albums
He has been the lyricist for several Indipop albums which have been hits:
Mann Ke Manjeere, an album on women's dreams for human rights organisation Breakthrough, sung by Shubha Mudgal (2000)
Ab Ke Saawan for Shubha Mudgal (1999)
Dooba Dooba Rehta Hoon for Silk Route
Short films on malnutrition
Prasoon and Aamir Khan have decided to prepare 50 short films on malnutrition on being invited by the prime minister of India. According to Prasoon, Aamir and he gel well because they do not compromises their work.
Writer-musician
Tsunami relief: Album Asha Wali Dhoop with Ustad Zakir Hussian.
Lau: an album that focuses on hope for those with HIV.
Sapna Dekha Hai Maine: An anthem for Child Rights and You, on the dreams of the girl child.
Other notable work
His poetic outburst Iss baar nahin in the wake of the Mumbai terror attacks in 2008 gave voice to the angst of millions of Indians.
Awards
Advertising
Prasoon has won more than 200 national and international awards.
2002: ABBY: Best Copywriter and the Best Ad Campaign[citation needed.
2003: Cannes Lion Award: Cannes Lions International Advertising Festival: Thanda Matlab Coca-Cola campaign.
'No. 1 Creative Director in Asia Pacific 2007' by Media magazine.
Lyricist
2005: Star Screen Award for Best Lyricist Hum Tum: 'Saanson Ko Saanson'
2007: Filmfare Best Lyricist Award: Fanaa: 'Chand Sifarish'
2008: National Film Award for Best Lyrics: 'Taare Zameen Par'
2008: Filmfare Best Lyricist Award: Taare Zameen Par: 'Maa'
2009: NDTV Indian of the Year - Entertainer of the Year 2008. Special Award for Lyrics.
2012: IRDS Film award as best lyricist for social concern for "Mauka" in Aarakshan
Personal life
Prasoon met his wife Aparna, also an advertising professional, while working at O&M Delhi. They have been married for over a decade and have a daughter named Aishaanya.

देवीधुरा का बगवाल मेला


उत्तराखण्ड के कुमाऊं मण्डल के चम्पावत जनपद का देवीधुरा नामक स्थान वाराही देवी के प्राचीन मन्दिर के कारण दूर दूर तक जाना जाता है। इसी वाराही देवी मंदिर के प्रांगण में प्रतिवर्ष रक्षावन्धन के अवसर पर श्रावणी पूर्णिमा को "बगवाल" मेले का आयोजन किया जाता है। बगवाल मेले की विशेषता यह है की इसमें एक विशेष प्रकार की प्रतियोगिता आयोजित होती जिसमें दो दल एक दूसरे पर पत्थरों की वर्षा करते हैं। अपने आप में एक अनोखी एवं विशिष्ट इस प्रतियोगिता के कारण बगवाल मेला उत्तराखण्ड के मेलों में अपनी अलग पहचान रखता है। पिछ्ले कुछ वर्षों में टी.वी. मिडिया के प्रसार के कारण तो अब यह मेला राष्ट्रीय पहचान बनाने लगा है।
यह ऎतिहासिक मेला कितना प्राचीन है, इस विषय में विभिन्न मत-मतान्तर हैं। लेकिन इस बात पर आम सहमति है कि यहां पर पूर्व में प्रचलित नरबलि की परम्परा के अवशेष के रुप में ही बगवाल मेले का आयोजन होता है। प्राचीन लोक मान्यता है कि वाराही देवी ने, देवीधुरा के सघन वन में बावन हजार वीर और चौंसठ योगनियों के आतंक से मुक्ति देने के प्रतिफल के रुप में स्थानीय जनों से नरबलि की मांग की। जिसके कारण चंद शासनकाल तक महर और फर्त्याल जातियों द्वारा क्रम से यहाँ श्रावणी पूर्णिमा को प्रतिवर्ष नर बलि दी जाती थी। पर बाद में स्थानीय लोगों द्वारा निश्चित किया गया कि पत्थरों की मार से घायल व्यक्तियो के, एक व्यक्ति के खून के बराबर निकले रक्त से देवी को तृप्त किया जाये। यह भी निश्चित किया गया कि पत्थरों की मार प्रतिवर्ष श्रावणी पूर्णिमा को आयोजित की जाएगी। इस प्रकार उसी प्रथा को तब से आज तक भी निभाया जा रहा है। 
बगवाल परंपरा की शुरूवात कब हुयी इस बारे में अभी तक कुछ भी निश्चित तौर पर नहीं कहा जा सकता है। ज्यादातर इतिहासकारों के अनुसार महाभारत में पर्वतीय क्षेत्रों में निवास कर रही एक ऐसी जाति का उल्लेख है। जो इस युद्ध में प्रवीण थी तथा जिसने पाण्डवों की ओर से महाभारत के युद्ध में भाग लिया था। अगर इस पर विश्वास किया जाये तो पत्थरों के युद्ध की परम्परा का समय काफी प्राचीन ठहरता है। वाराही देवी मन्दिर के आस-पास काफ़ी बडे़ कई पत्त्थर देखे जा सकते हैं। इन पत्थरों के बारे में कहा जाता है कि इन्हें पांडव अपने खेल के लिए गेंद के रूप में प्रयोग करते थे। कुछ इतिहासकार इसे आठवीं-नवीं शती ई. से प्रारम्भ मानते हैं, तो कुछ इस परंपरा क खास जाति से भी सम्बन्धित करते हैं।
बगवाल को इस परम्परा को वर्तमान